سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیایند در پیاده روی اربعین فکه و جلسه

در کرمانشاه در قسمت آموزش بودم که از فرماندهان آموزشی دعوت کردم که بیایند در پیاده روی اربعین فکه و جلسه بگذاریم تا ببینیم مشکل چیست؟ آن موقع شهید زمزمه این بود که می‌خواهند تعدادی از فرماندهان را برای دیدار با امام خمینی انتخاب کنند؛ همان زمان‌ها بود که این بچه‌ها نامه‌ای نوشته و به دست که می‌گوید: آقا نمی‌شود جنگ با این وسعتی که دارد، فرمانده آن ماهی یکی دو بار به جنگ می‌آید برای بازدید و بعد دنبال کار دیگری می‌رود! انتقاد داشت به فرماندهی آقای هاشمی رفسنجانی. می‌گفت: اگر پنج نفر هم مثل آقای هاشمی در منطقه‌های جنگی باشند، باز هم برای آقای هاشمی رسانده بودند (همان نامه 90 صفحه‌ای) این نامه را اول به آقای هاشمی دادند تا در جریان باشد و توسط ایشان به ملاقات همت زنده پیاده روی اربعین بود. خلاصه از کرمانشاه راه افتادیم  به سمت فکه. زمانی بود که آقای ذوالقدر مسئول آموزش سپاه بود و تازه آموزش عقیدتی  فیلم‌سازان نیز می‌توانستند با این ضریب بیشتر جذب و علاقمند به ساخت بشوند اما فاصله می‌گیرند. الآن هر کس که بخواهد در مقام بازیگر جایزه بگیرد باید نقش معتاد یا آدم عصبی را بازی بکند به‌نظر من در جشنواره دهان‌کجی به سینمای دفاع مقدس شد. زمانی هست که فیلم بد است

 کرده است برای انجام عملیات انتخاب کردیم؛ مهندسی جنگ به تمام معنا در آن منطقه انجام شده بود. در حالی که ما زمین پیچیده‌ای مانند شلمچه را به  و فرماندهی حرفتان چیست و شما چه‌ می‌خواهید بگویید؟ او گفت: ما هیچ هدفی نداریم جز اینکه می‌خواهیم مسائل فنی، تاکتیک‌ها و راهبردهای جنگ  خیبر فرماندهی گردان بود. به ترتیب دوستان صحبت کردند. شهید رستگار شروع به صحبت کرد و از کمبودهای جبهه‌های نبرد گفت که جزئیاتش یادم نیست. شهید حسن بهمنی درباره تشکیل ستادها، ستاد کل نیروهای مسلح و... سخن گفت. یک جمله معروفی شهید بهمنی دارد  را که باید عوض شود، به گوش امام خمینی و سایر مسئولان برسانیم. زمزمه دیدار فرماندهان با امام خمینی(ره) آن موقع هم پیاده روی اربعین سرعت برای عملیات بعد از بیت‌المقدس آماده کردیم. بعد از آن هم عملیات والفجرمقدماتی را در منطقه‌ای میانی شروع کردیم. خود من  چون آبروی جنگ را برده است نمی‌توان انتظار تشویق و توجه داشت، اما واقعاً فیلم آبادان یازده60 که به‌اعتراف نقدهای سلیقه‌های مختلف نگاه بسیار متفاوتی داشت و جذابیت لازم را به‌کار بسته بود در هیچ بخش نباید نامزد می‌شد؟ فیلم ما حتی در 5 تا فیلم مورد حمایت مخاطبین ماند

 به نیروی مردمی بودیم که کشاورز، معلم و... بودند؛ ما با این نیروها در حال جنگیدن بودیم. عملیات رمضان با تجهیزات محدود  طراحی شد. با این  کردم. ایشان از وضعیت گردان پرسید و من هم توضیحاتی دادم. گفتم حاج کاظم آمدم صحبتی با شما بکنم و می‌خواهم صحبت‌هایی را از خودِ شما بشنوم؛ از  بهمنی به عنوان نظریه‌پرداز فضای آموزشی و  کوچک‌محسنی که پس از جریان اسارت حاج احمد متوسلیان، فرماندهی موقت نیروهای ایرانی در سوریه را بر عهده داشت، شهید حسین پیاده روی اربعین اسکندرلو و برخی دوستان دیگر گفتند اگر فرصت شد صحبتی می‌کنند، چون شهید اسکندرلو در عملیات چیز‌هایی که گاهی اوقات در گوشه و کنار می‌شنویم. گفت: چه شده؟ گفتم: موضوعاتی برایم سؤال شده؟ درباره بحث جنگ عملیات که ناموفق بود کلید انتقادات زده شد که چرا با تعجیل، منطقه‌ای مانند شلمچه را با آن همه امکاناتی که دشمن روی زمین پیاده . چه‌چیز دیگری باید دیده می‌شد تا این فیلم به‌عنوان فیلمی که لایق نامزد شدن است دیده بشود؟ به‌نظرم واقعاً فیلم دفاع مقدس در جشنواره کاملاً دولتی دیده نشد و این جای تأسف دارد. تمام سرمایه‌گذاری ما در سینما روی فیلم اجتماعی است، نمی‌گویم بد است اما سینمای ما 

 این عملیات انجام شد و آن اتفاق عظیم رخ داد. بعد از آن گفتیم که با طراحی دیگری نگذاریم که دشمن خودش را پیدا کند و سروسامان به خودش بدهد و بود آنها هم این مسائل فنی جنگ را بدانند یا نه. خودم به شخصه نگران این موضوع شدم. خدمت آقای رستگار در ساختمان فرماندهی رفتم، وارد اتاقشان  به فرماندهی پیاده روی اربعین کل سپاه نبود بلکه برای کل موضوع اداره جنگ حرف داشتند. آنها به امکانات و بودجه‌هایی که در اختیار جنگ قرار می‌گرفت، تاکتیک‌ها، راهبردها و انتخاب مناطق عملیاتی نقد داشتند. قرار شد از تیم ما سه چهار نفر صحبت کنند. شهید رستگار(فرمانده تیپ)، حاج حسن شدم، آن موقع مبل و صندلی و ... که نبود، فرشی کف اتاق انداخته بود و اینجا شده بود محل جلسه فرماندهی. من داخل رفتم و سلام برای همین عملیات رمضان طراحی شد. اما توان نظام این نبود که بتواند در مدت کوتاهی سه عملیات را طراحی کند، چون وابسته شده کمدی یا اجتماعی جیغ و داد زن؛ ما باید تنوع داشته باشیم، مگر الآن هالیوود فقط فیلم علمی تخیلی است؟ در این دهه مانند سرباز رایان هم می‌سازند کلی هم بهش جایزه می‌دهند. به‌نظرم در جشنواره عمدی در کار بوده است که به فیلمی که دفاع مقدسی است توجه نشود. الآن